Lipenecký obr 2008


      Podrobnější reportáže jsou jinde, tady jen to, co se týká předváděných větroňů, o jiných jen pár slov. Celkem se v sobotu zaregistrovalo asi 80 pilotů ( přesně to nevím, pár nepřijelo, ale na místě se zaregistrovalo několik dalších. Taky asi 6 Němců a 1 český Švýcar. Tentokrát se urodilo mezi větroni potvor 1: 2 několik, Jindřich Stejskal nebyl sám.

 

Nejmohutnějším, i když ne největším na rozpětí byl Stejskalův Holz der Teufel. Startoval aerovlekem.

 

Protože dráty a vzpěry pořádně cedily vzduch, tak klouzavost nebyla nic moc ( tak 1: 10 ), ale dojem byl i tak mohutný.

 

Vůbec největší byla ASW 28 z Německa o rozpětí 9 m. Ta měla klouzavost pořádnou, věřil bych, že přes 30.

 

Dále 2 Luňáky 7,4 m ( V. Janko a Kolář mladší ). Racek původně J. Stejskala, snad 7,6 m, se Obra nedožil, odešel při aerovleku nového majitele.

 

Dále polský Pirat tak 6 m z Německa, několik Foxů tak 4m, ASW 24 atd. Na mně udělaly největší dojem ale 2 větroně Moswey 4 r. 3,8m pánů Bartůňka a Michala.

Pocházejí z dílny Hmodel a vypadají, jako by byly provedeny klasickou stavbou – žebra, plátěný potah, zubaté plátěné pásky na žebrech atd.

Ve skutečnosti je to celokompozitový model a tyto detaily byly sejmuty z přesného modelu při výrobě forem. Dále létaly 2 Vivaty, Pilatus 4 r. 5 m a mnoho dalších. Vlečných bylo několik, největší byl Jak 12 4,2 m R. Helmera. Obdivuji, jak ten Jak ( i další postižený Holz der…J. Stejskala ) byly rychle opraveny po nedávném kolapsu při aerovleku. Z dalších modelů uvádím absolutně největší monstrum – Turbolet L 410 provedený do všech detailů.

 

Ten ale ještě neletěl a na ploše jen pojížděl. Taky létalo několik vrtulníků. Větší dojem než jejich akrobacie ( mně připadá jako rozzuřená moucha ) na mne udělal obrovský turbinový vrtulník Čechošvýcara H. Markese s naprosto realistickým letem – ten na zádech neletěl, ale souvrat udělal perfektní. Akrobacie s visením bylo hodně, je to obdivuhodné, ale můj šálek čaje (nebo půllitr piva ) to není. Taky se účastnilo několik turbin. Historický Fokker J. Horáka zalétal spolehlivě. Byl jsem zvědavý na Grippena R. Suka. Ten přistál poněkud rasantně a poškodil podvozek a asi i víc. Myslím, že to nebyla chyba pilota, na trávu s občasnou boulí to není vhodný model. Fotek mám hodně, ale jen statických, nebyl čas. Byl jsem u vysilačů ( sedím na 2 židlích, MGK i MKL ). Počasí bylo krásné slunce pralo až moc, hodně modelů mělo zakrytou kabinu, což poněkud fotky pokazilo.                                                                            Adam
 

zpět

WebZdarma.cz