Nebojte se létat s velkými maketami na svahu

Mnoho pilotů větroňů, kteří za sebou neměli svahovou kariéru, létají se svými krasavicemi pouze v termice a svah pro ně zůstává tabu. Samozřejmě létání na rovném modelářském letišti, co se týče letových úkonů a rozhodování je jednodušší. V malé výšce většinou rotory a turbulence nehrozí a přistávání je snadné. Problémy v termice mohou nastat většinou ve výškách nad 500 m, kde jsou problémy s vizuální kontrolou a rychlostí. Naproti tomu na svahu můžeme létat blízko sebe nebo i pod svahem a vychutnat si tak let své makety. Při rozumném létání a dodržení pravidel a úkonů při přistání je riziko poškození téměř minimální. I piloti skutečných větroňů létají na svahu nízko nad stromy, někdy také musejí přistávat na poli pod svahem. Ale na letišti v dané lokalitě před letem probíhá malé školení, popř. vývoz - let s místním instruktorem, abyste si svah osahali. To modeláři většinou nedělají a znám případ, kdy nabuzení modeláři naházeli všechny větroně na svah, aby se vzápětí čtyři modely srazily a spadly. Aby k tomu nedocházelo, je potřeba dodržovat následující pravidla.

1) Je potřeba umět na svahu létat s menšími modely a zvládat je ve všech rychlostech a akroprvcích. Pokud tuto oprůpravu nemáme, pořídíme si menší model o rozpětí 2,5 – 3 metry. Můžeme použít např. levné čínské polomakety i z EPP (např. ASw 15 od Robbe, apod.). Zkušený pilot větroňů z roviny samozřejmě let na svahu s velkým modelem zvládne, ale vynucené přistání, změna větru či nečekaná turbulence může vést k zazmatkování a havárie je na světě. Proto je potřeba průprava se cvičným modelem, aby všechny návyky a úkony byly automatické a pilot byl v klidu. Pokud na různých svazích máme za sebou 10 hezkých přistání bez poškození cvičného modelu, můžeme vzít na svah svého 4-6 metrového miláčka.

2) Musíme si uvědomit, že různá síla větru a změna jeho směru např. o 10° může změnit létání, a to dosti značnělepšímu či k horšímu. Proto necháme letět kolegy s menšími modely nebo zkušenější modeláře a pozorováním a komunikací s letícím kolegou zjišťujeme, co v danou chvíli svah umí.

3) Než vůbec odstartujeme, od místních či zkušenějších letců se dozvíme, jak svah nosí, kde je turbulence, kde točizatáčky, kde ideálně přistát.

4) Na svahu přistáváme se zataženým podvozkem. Pokud si nechceme odřít trup, můžeme jej zespodu oblepit opravnou páskou. Lze zalepit i kolo – pak raději rozpojte konektor k servu kola. Dá se také zalepit háček aerovleku, aby se do něj nedostala hlína.

5) Před každým startem si pečlivě prohlédněte svah, určete si výšku, pokud přestane foukat, k bezpečnému přistání nahoře nebo do svahu. Pokud tato bezpečná výška už není, určete si sestup, zatáčky a místo přistání dole pod kopcem. Mějte na paměti, že na kopec nikdy nefouká kolmo, a tak i přistání je lepší dělat proti větru. Ale zase pokud by to bylo např. proti lesu nebo domům, je menší riziko přistání třeba po větru. Protože seshora nevidíme přesně výšku, můžeme odhadovat i podle stínu větroně. Toto neřešíme při nastalé situaci, ale než odstartujete, tak si situaci představte a v duchu zapamatujte.

6) Start. Nezapomeňte si v klidu sestavit větroň a vše vyzkoušejte, než požádáte kolegu o hod. Když vrhač bere model do rukou, již jej řiďte a snažte se křidélky udržovat balanc a výškovkou mírně tlačte. Pomocník se rozbíhá a model hází. Model mírně tlačte, udržujte rychlost a leťte na místo největšího stoupání. Vystoupejte do bezpečné výšky 50-100 m nad svahem a zatáčky točte směrem od svahu. Periferním viděním kontrolujte ostatní modely. Pokud jste začátečník, informujte ostatní – dají si na vás pozor.

7) Každý svah je jiný. Svahař má rád svah s příkrou hranou, kde se dá létat nízko kolem sebe (např. Raná). Tam je lepší přistávat dole na louce. Dále jsou svahy typu louka, s lesem nahoře – v tom případě přistáváme do svahu (např. Vepří, Korno). Svah s hranou, skálou a velkou přistávačkou nahoře je např. Stolová hora na Pálavě. Svahy téměř ideální, kde se dá přistávat nahoře, do svahu i pod svahem, těch je opravdu málo. Dále pak můžeme odlišovat horské létání, které je skvělé svými velkými dostupy i sílou stoupání. Tam bývá přistání složitější, protože let se odehrává ve vysoké rychlosti a někdy musíme rychlost vytratit letem hluboko pod sebe, letadlo zpomalit, vystoupat a dostoupat na místo přistání.

8) Při létání na svahu udržujeme vyšší rychlost, než v letech v termice. Zejména při létání na hraně svahu, kde není možnost přistát pod svahem, musíme udržovat takovou rychlost, aby při zdechnutí větru jsme měli energii na okruh a přistání. Hlavně v létě může přijít termika a proudění na svahu se ve vteřině změní třeba o 180° a ze stoupání o 3 metry nahoru je 3 metry dolů, k tomu ještě pekelná turbulence. Na takovou situaci musíme být připraveni. Pokud se nepodaří přistát nahoře, resp. výška už nestačí, tak se neplácejte u svahu v turbulenci, nepanikařte, model zrychlete a zkuste před svahem najít termiku. Zkušení piloti to poznají podle teploty proudícího vzduchu, ptáků i hmyzu. Pokud nemáte tolik zkušeností nebo např. létáte se svým nejlepším modelem, udržujte si výšku letu vyšší a při zhoršení stoupání se vydejte ihned na přistání! Dnes, v dobách lehkých baterek, není problém maketu elektrifikovat. Ideální je sklápěcí pohon na hřbetě trupu. I já na svahu létám ponejvíce se 4 metrovým Ventusem s motorem. Létám daleko i nízko, kam bych bez této pojistky nikdy neletěl. Nacházím místa, kde to pravidelně nosí. Ortodoxní svahaři říkají, že je to nesportovní a bez potřebného adrenalinu. Mají pravdu. Ale berličku v podobě elektro doporučuji zejména u velmi drahých modelů.

9) Létat již umíme, to před startem na svahu musí umět každý velice dobře. Nyní si povíme o jednotlivých typech přistání. Přistání za hranou svahu na rovině (např. Pálava) může sice vypadat velice jednoduše, ale za příkrou hranou se tvoří rotory. Zejména v silném větru můžeme na trávě pozorovat různé směry větru či bezvětří. Přistáváme na místa, kde se tráva ohýbá správným směrem. Pokud fouká stabilně, je vhodné si udělat ve výšce okruh jako na přistání s průletem 10-20 m nad startem. Tím si místo na přistání osaháme, což můžeme udělat třeba 3-4 krát. Při každém průletu můžeme snižovat výšku. Udržujeme poměrně vysokou rychlost a v případě náhorní plošiny si nezalétáváme za návětrnou stranu! Dost často se stane, že při takovém osahávání svahu jsme najednou 2-3 m nad místem přistání, a tak vytáhneme brzdy, udržujeme rychlost a model v podstatě sám přistane. Někdy se nad zemí stane, že jsme v záporném rotoru. Model podrovnáváme, co to dá a on žuchne z půl metru nad zemí jako kámen. I zkušení svahaři nalétávají na přistání třeba i desetkrát, než jsou spokojeni, otevřou brzdy a přistanou. Jde o to, být v klidu, nezmatkovat a zkoušet – většinou se to podaří. Někdy si člověk říká, že teď přistane, zkouší to a přistane třeba za 15 minut. Proto je potřeba mít v baterkách velkou rezervu.

10) Přistání do svahu typu louka se může zdát složité, ale je nejjednodušší. Někdy létáme osmičky, vítr se utišuje, létáme stále níž, až najednou model sám přistane. Jiná situace nastává, pokud pořádně fouká a model má snahu létat 100 m nad svahem. Zvyšujeme tedy rychlost, létáme osmičky a pomalu sklesáváme, až se dostáváme 10-20 m pod sebe. Pak uděláme takový větší okruh, vytracujeme rychlost, model srovnáme rovnoběžně se svahem a letíme šikmo proti sobě. Necháme model vynést na místo přistání. Před dosednutím srovnáme směrovkou a křidélky osu křídel souběžně se svahem a zároveň brzdíme vzdušnými brzdami. Pokud nejsme spokojeni, zavřeme brzdy, zatáčku proti větru a okruh opakujeme. Hlavně v horách můžeme vytrácet rychlost hluboko do údolí, a to i na brzdách, protože stoupání je třeba 10 m/s. Zásadně přistáváme se zataženým podvozkem, protože při přistání hrozí nejen, že podvozek rozmlátíte, ale pokud by vydržel, vítr by za směrovku model obrátil z kopce, ten se rozjede a ihned letí. Za silného větru může opět vzletět i model se zataženým podvozkem. Vysílač si tak berte s sebou při cestě k modelu.

11) Přistávání pod svahem. Jak jsme si řekli, tento scénář máme již v hlavě připraven před vlastním letem a místo přistání máme předem dané. V klidu vyklesáváme zatáčkami od svahu a přibližujeme se k místu přistání tak, jak jsme si to předem připravili. Snažíme se dodržet směr a výšku. Ve 20 m srovnáme do osy místa přistání, brzdíme a opatrně na rychlost, aby nám nehrozila její ztráta a pád. Model necháme na přistání letět v optimálním kluzu, až sám přistane. Podrovnání nezkoušejte, protože to se většinou nepodaří ve správné výšce a model následně spadne po křídle. Před létáním si můžeme pole či louku na přistání prohlédnout a ujistit se, že tam není žádná tyč či velký kámen. Naopak před letem je třeba si všechny tyto nouzové postupy projít tak, jako to dělají akrobaté - rukou představující model s výhledem na místo přistání a vybrat nejvhodnější zatáčky, místo na přistání a v duchu si to proletět. V reálu pak na žádné velké vymýšlení není čas.

12) Při dodržování těchto zásad s maketami o velkém rozpětí není problém. Na startu je třeba mít silného vrhače či vystřelovací gumu. Ale čtyřmetrovky si dokážeme hodit sami. Teď něco na povzbuzení. Musíme si uvědomit, že každý model nakonec jednou spadne kvůli technické příčině (většinou shoření serva na křidélkách, výškovce, zablokování podvozku a rychlém vyčerpání zdrojů, poruchy napájení). Proto se snažím v modelech vyhnout mikroservům, která i když mají sílu 4-5 kg, většinou jsou přetěžována a vydrží kolem 50 hodin létání – pak shoří buď motorek nebo zesilovač. Zvlášť záludný může být právě zesilovač. Někdy při předstartovní kontrole se křidélko hýbe jako obvykle, ale na jednu stranu nemá sílu. Shořela půlka zesilovače. Proto před startem zkontrolujte kormidla i na sílu. U svých modelů používám na křidélka serva s kovovými převody o tloušťce 15-20 mm s uříznutými patkami. Na výškovku kvalitní standardní 6-8 kilový. Životnost je oproti mikroservům několikanásobná. To jsem již odbočil. Přeji vám mnoho přistání na kopci s velkými maketami větroňů. A nebojte se!

Tomáš Fiala

WebZdarma.cz